Prognozowanie, zarządzanie zapasami i zdolnościami produkcyjnymi w przedsiębiorstwach i łańcuchach dostaw
Opis
Szkolenie składa się z 5 modułów tematycznych z zakresu logistyki, a także warsztatów w postaci ćwiczeń praktycznych:
- Prognozowanie – zrozumienie istoty procesu prognozowania i elementów na niego wpływających, zasady budowania modeli prognostycznych i metody ich weryfikacji
- Zarządzanie Zapasem – podział zapasu z punktu widzenia jego funkcji i sposobu zarządzania nim, analizy zapasów i ich cel, systemy składania zamówień i ich wpływ na poziom obsługi klienta
- Zarządzanie Zdolnościami Produkcyjnymi – zarządzanie mocami produkcyjnymi w różnych sytuacjach rynkowych, strategie produkcji i ich powiązanie z innymi czynnikami logistycznymi, elementy Lean-a
- Planowanie – charakterystyka modelu planowania zgodnego ze standardem APICS z uwzględnieniem poziomów i horyzontów czasowych, kalkulator MRP, case praktyczny wdrożenia systemu planowania w przedsiębiorstwie produkcyjnym
- Zarządzanie Łańcuchem Dostaw – przepływy w łańcuchach dostaw, zarządzanie zapasami w dystrybucji, korzyści i problemy logistyki łańcucha dostaw
Osoby uczestniczące w procesach logistycznych:
Managerowie zarządzający
Zdobyta wiedza:
Nabyte umiejętności:
Program: A. PROGNOZOWANIE B. ZARZĄDZANIE ZAPASAMI C. ZARZĄDZANIE ZDOLNOŚCIAMI PRODUKCYJNYMI D. PLANOWANIE E. ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW CASE’Y PRAKTYCZNE Prognozowanie, zarządzanie zapasami i zdolnościami produkcyjnymi w przedsiębiorstwach i łańcuchach dostaw
Dzień 1 (10:00 – 17:00)
1. Definicja i cele przygotowywania prognoz
2. Procedura procesu prognozowania
3. Definicja i rodzaje popytu
4. Piramida prognostyczna
5. Czynniki kształtujące prognozę
6. Efekt Forstera
7. Cykl życia produktu a prognoza
8. Horyzont prognozowania
9. Okres zamrożenia prognozy
10. Metody prognozowania ( ilościowe i jakościowe )
11. Przyczyny braku dokładności i błędów prognoz
12. Metody pomiaru dokładności prognoz
1. Definicja i powody utrzymywania zapasu
2. Funkcje zapasów
3. Koszty utrzymywania zapasów
4. Cele zarządzania zapasami
5. Poziom obsługi klienta
6. Rodzaje zapasów
7. Prawo pierwiastka kwadratowego
8. Segmentacja zapasów
9. Analiza slow-moving & obsolete
10. Metody wyznaczania wielkości partii/zamówienia
11. – EOQ, MOQ, POQ, FOQ, LFL
12. Wskaźniki obrotu zapasami – ITO, WP
13. Systemy składania zamówień
• ROP – Re-order point
• PR – Period Review
• MRP – Material Requirement Planning
• VR – Visual ControlDzień 2 (09:00 – 15:30)
1. Definicja Load & Capacity
2. Cele planowania zdolności produkcyjnych
3. Podział Capacity z uwzględnieniem Utylizacji i Wydajności
4. Planowanie z ograniczonymi i nieograniczonymi zdolnościami produkcyjnymi
5. Postępowanie przy przeciążeniu, niedociążeniu i nierównomiernym obciążeniu
6. Overall Equipment Effciency – OEE
7. Lean a planowanie zdolności produkcyjnych
8. Ograniczenia planowania zdolności
9. Planowanie zdolności a rodzaje produkcji
10. Podział czasu realizacji zleceń produkcyjnych
11. Metody harmonogramowania zleceń produkcyjnych
12. Strategie produkcji a sterowanie mocami produkcyjnymi
13. Strategie produkcji a punkt utrzymywania zapasu
14. VAX analaysis
15. Strategie produkcji a Leadtime i SKU
1. Hierarchia i poziomy planowania zgodnie ze standardem APICS
2. Analiza ograniczeń / zasobów
• RP – Resource Planning
• RCCP – Rough-Cut Capacity Planning
• CRP – Capacity Requirement Planning
3. Sales and Operations Plan – SOP
4. Master Production Schedule – MPS
5. Material Requirements Planning – MRP
6. Zasada działania kalkulatora MRP z CRP
7. Wdrożenie MRP
8. Production Activity Control – PAC
9. Case praktyczny – wdrożenie systemu planowania w przedsiębiorstwie produkcyjnymDzień 3
1. Definicja łańcucha dostaw
2. Charakterystyka łańcucha dostaw
3. Goods Movement
4. Autonomia i współzależność ogniw w łańcuchu dostaw
5. Centralne i zdecentralizowane zarządzanie zapasem
6. Korzyści z integracji łańcucha dostaw
7. Systemy sterowania zapasami dystrybucyjnymi w łańcuchach dostaw –Push, Pull, DRP
8. Vendor management inventory – VMI, VOI, CS
1. Analiza czynników charakteryzujących popyt/prognozę
2. Prognozowanie metoda graficzną
3. Prognozowanie metoda średniej kroczącej
4. Prognozowanie metoda wygładzania wykładniczego
5. Prognozowanie metoda dekompozycji danych
6. Metody pomiaru dokładności prognoz
7. Budowanie zapasu
8. OEE planner
9. Zarządzanie zapasem w łańcuchu dostaw
10. Case praktyczny – Wdrożenie systemu planowania w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Absolwent wydziału Organizacji i Zarządzania Politechniki Łódzkiej ze specjalizacją magisterką w Zarządzaniu Produkcja a inżynierską w Elektronice i Elektrotechnice. Karierę zawodową rozpoczął od pozycji Logistyka odpowiedzialnego za zarządzanie i monitorowanie oraz optymalizacje stanów magazynowych w europejskich centrach dystrybucji firmy Philips Lighting S.A w Pabianicach. W tym samym roku został przeniesiony do Międzynarodowego Centrum Logistyczno Zakupowego Philipsa w Pile i jako Commercial Planner odpowiedzialny był za Buy For Resale business opierający się na przepływie produktów z krajów Dalekiego Wschodu do Europy, zarządzanie zapasem w łańcuchu logistycznym o szacunkowej wartości około 10 mln Euro, aktualizacje i weryfikacje forecastów, analizy GDM i zabezpieczenie produktowe kampanii marketingowych. Następnie objął stanowisko Project Managera w Competence Centre odpowiedzialnego za projekt restrukturyzacji przedsiębiorstwa w trzech obszarach Wdrożył system planowania zgodny ze standardem APICS, mapował i optymalizował procesy, jak również wydzielał je w outsourcing, tworzył i przeprowadzał segmentacje klientów, administrował narzędziami IT. Specjalizuje się także we wdrożeniach informatycznych – re-implementował system zintegrowany klasy ERP II (120 użytkowników), wdrożył narzędzia elektronicznego obiegu dokumentów (130 użytkowników), zarządzania relacjami z klientem MicroSoft CRM (60 użytkowników), kadrowego i HR wsparcia Teta HRM i TC (750 użytkowników) i inne. W 2007 ukończył studia podyplomowe logistyki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, gdzie po zakończeniu studiów obecnie pracuje jako wykładowca. Jest też prelegentem na konferencjach poświęconych zagadnieniom logistyki i outsourcingu procesów w przedsiębiorstwach.Kamil Sitarski
Kolejne doświadczenia zawodowe zdobywał w przemyśle ciężkim w firmie Sapa Aluminium Sp. Z.o.o. będącą częścią międzynarodowego, światowego lidera w produkcji profili aluminiowych SAPA AB. Jak Planning & Logistics Manager, odpowiedzialny był za zarządzanie działem spedycji, działem planowania produkcji, działem zakupów, działem transportu, działem pakowania produktów oraz gospodarkę magazynową.