Zarządzanie łańcuchem dostaw– najlepsze praktyki
Opis
Celem szkolenia jest zapoznanie się i przećwiczenie „Best Practises” wykorzystywanych w budowaniu i rozwijaniu łańcucha dostaw. Przykłady zbudowane są w oparciu o doświadczenia „wyniesione” z przedsiębiorstw japońskich, polskich, niemieckich i amerykańskich.
W trakcie szkolenia realizowane są liczne ćwiczenia i warsztaty np. mające na celu odpowiednio wykazanie wpływu poziomu komunikacji między partnerami gospodarczymi na jakość planowania działań łańcucha dostaw, jak i przećwiczenie wykorzystywania i wdrażania najwartościowszych technik uruchamiających w procesie – Pull.
Omawiane są też zasady stosowania teorii ograniczeń.
Opanowywane są również reguły prowadzenia gospodarki magazynowej, jaki wytłumaczone zostają interakcje zachodzące na styku pracy poszczególnych działów firm produkcyjnych i dystrybucyjnych.
W programie występują również odniesienia do konkretnych narzędzi informatycznych.
Uczestnicy szkolenia to:
Zdobyta wiedza:
Nabyte umiejętności:
Zazębianie się procesów przepływu informacji, materiałów i pieniędzy pomiędzy współpracującymi ze sobą podmiotami/działami. Wpływ jakości tych relacji na efektywność ekonomiczną funkcjonowania procesu logistycznego. a. Różnice między Push a Pull. Wszystkie tematy zawierają ćwiczenia ułatwiające zrozumienie zagadnień, jak i konkretne przykłady. Praktyczne zastosowania teorii ograniczeń w identyfikacji „wąskich gardeł”. Metody podporządkowania organizacji firmy metodzie TOC. Przeprowadzenie symulacji Beer Game (gra opracowana na MIT stanowiąca warsztat dla całej grupy. Dane przetwarzane i prezentowane w oparciu o dostarczone rozwiązanie informatyczne) dla wykazania, jak przepływ informacji wpływa na łączny koszt funkcjonowania współpracujących działów i przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw. Prezentacja wyników Beer Game – dyskusja nad błędami w integracji łańcucha dostaw. Metody zarządzania poziomem zapasów i ich kształtowania w zależności od przyjętej strategii przedsiębiorstwa realizacji/obsługi popytu dla danej rodziny produktów. a. Użycie metody audytu procesów ABCD Oliver Wight. Historia rozwoju koncepcji Lean w oparciu o Toyota Production System. Jaka jest rzeczywista marża na moich produktach? Co w moich działaniach buduje, a co redukuje wartość mojej firmy? Grupa osób biorąca udział w szkoleniu poprzez poznanie metody ABC będzie wiedziała jak szukać rzeczywistych obszarów usprawnień w procesach, a nie tylko wyrywkowo realizować tzw. „cost reduction”.Zarządzanie łańcuchem dostaw– najlepsze praktyki
1 dzień
1. Wprowadzenie do tematyki zarządzania łańcuchem dostaw
a. „Zanim zmienisz – zmierz”
b. Wskaźnik OTP (Order to Payment Process) jako podstawowy wskaźnik wskazujący na okres zamrożenia kapitału.
c. „Wyniesienie ponad perspektywę mojego działu” i zrozumienie na przykładach przyczyn powstawania wewnątrz firmy sprzecznych celów. – warunki i przeszkody ustalania spójnych wewnętrznie działań firmy (warsztat pt. „Zmiany, zmiany, zmiany …”).
d. Zbieżność celów odrębnych podmiotów gospodarczych (przykłady).
e. Zasady budowania relacji z klientami w łańcuchu dostaw – jak burzyć „mury”2. Strategie rozwoju przedsiębiorstw i podstawy funkcjonowania efektywnego łańcucha dostaw
b. Wskaźnik P/D i sens planowania popytu.
c. Trzy główne strategie produkcyjne.
d. Analiza „trzech wymiarów” (różnorodność indeksów/rotacja, czas realizacji, tempo przyrostu wartości) – dla poszukiwania obszarów usprawnień.
e. Virtual Enterprise Scorecard – „Balanced Scorecard” (zrównoważona karta wyników) – przykłady i zasady stosowania w zgodzie z strategią rozwoju łańcucha dostaw i własnej firmy (warsztat).3. Zarządzanie przepływem materiałów i informacji zgodnie z zasadami MRPII
a. Klasyfikacja procesów wytwórczych.
b. Przyporządkowanie własnego przedsiębiorstwa do wybranego rodzaju procesu/ów produkcyjnego/ych.
c. Planowanie popytu.
– Popyt utracony.
– Rozwiązanie DRP.
– Horyzont planistyczny.
– Plan operacji i sprzedaży – SOP jako narzędzie planowania długoterminowego będące punktem wejściowym do planów średnio i krótko terminowych. Unikanie konfliktów między działami firmy przez SOP i wykorzystanie go jako narzędzia integrującego przedsiębiorstwo ze światem zewnętrznym.
– Zasady definiowania rodzin produktów.
d. Główny harmonogram produkcji – MPS. Zadania MPS w zależności horyzontu planowanie (długo, średnio, krótko terminowe plany). Finalny harmonogram montażu – FAS.
– MPS jako narzędzie zarządzania poziomem obsługi klienta.
– Przedstawienie relacji MPS – FAS.
e. Planowanie potrzeb materiałowych – MRP.
– Unettowienie magazynu – „sprzątanie” błędów ilościowych.
– Kody planistyczne określające wielkość partii.
– Dane niezbędne dla uruchomienia MRP i częstotliwość planowania.
– Produkty kalkulacji MRP i współpraca z działem zakupów.4. Teoria ograniczeń i maksymalizacja wydajności – TOC, Goldratt.
a. Przykład wykorzystanie TOC w praktyce bezpośredniej sprzedaży zdolności zakładu klientom (ćwiczenia).5. Zarządzanie łańcuchem dostaw na przykładzie „Beer Game” – na drodze do Pull
a. Prezentacja zasad gry i przeprowadzenie symulacji.
b. Zrozumienie relacji pomiędzy poszczególnymi elementami łańcucha logistycznego („walka” poszczególnych podmiotów).
c. Pomiar kosztów nieefektywnego funkcjonowania łańcucha.
d. Agregacja wyników i ich obróbka statystyczna (wykładowca realizuje to zadanie po godzinach warsztatów) – prezentacja w kolejnym dniu szkolenia.2 dzień
1. Prezentacja wyników Beer Game – dyskusja
a. Zaprezentowanie tzw. „Bullwhip Effect” powodującego nieregularne wzrosty i spadki obciążenia, jak i zapasów magazynowych poszczególnych jednostek w przedsiębiorstwie, jak i w zewnętrznym łańcuchu logistycznym.
b. Identyfikacja czynników podnoszących koszty.
c. Zaproponowanie rozwiązań mających podnieść efektywność wewnętrznych, jak i zewnętrznych łańcuchów logistycznych.
d. Wskazówki dla sterowania i planowania zapasów w obszarze łańcucha wewnętrznego, jak i zewnętrznego.
e. Elektroniczny łańcuch dostaw – wsparcie zarządzania łańcuchem dostaw poprzez rozwiązania elektroniczne – zalety rozwiązań IT, jak i ich ograniczenia2. Zarządzanie zapasami i rozwój współpracy z innymi podmiotami w łańcuchu dostaw
a. Podstawowe pojęcia w zarządzaniu zapasami.
b. Zapasy w procesie produkcyjnym i w dystrybucji.
c. Popyt zależny i niezależny – punkt rozdziału, kłopoty z planowaniem w oparciu o zależny.
d. Zmienność popytu i czasu realizacji zamówienia – sezonowość.
e. Poziom obsługi klienta.
f. ATP – jako pomiar „dostępności do obiecania klientowi” wyliczany z planów średnio i krótko terminowych.
g. PAB – jako wskaźnik dostępności magazynowej obniżający ryzyko wystąpienia niedoborów i korygujący harmonogram uzupełnień stanów magazynowych.
h. Klasyfikacja ABC stanów magazynowych.
i. Klasyfikacja XYZ stanów magazynowych.
j. Zapas bezpieczeństwa – SS jako reprezentant błędu prognozy – zasady wyliczania i różnice względem zasad wyliczania minimalnego stanu magazynowego.
k. Modele EOQ i zarządzanie zapasami w warunkach niepewności, metoda Wagnera – Withina.
l. Określanie i używanie punktu ponownego zamówienia ROP.
m. Czynniki kosztowe w zarządzaniu zapasami.
n. Metody składowania zapasów i kompletacji.
o. Zaprezentowanie nowoczesnych metod identyfikacji materiałowej. Prezentacja systemu RFID na przykładzie filmu przedstawiającego rozwiązania SAP i sieci Metro – „future store”. Prezentacja praktycznych przykładów wdrożeń RFID.
p. Zadania stawiane nowoczesnym służbom zaopatrzenia.
q. Make or buy.3. Narzędzia analizy procesowej łańcucha dostaw
b. Analiza łańcucha dostaw z pomocą SCOR (Supply Chain Operations Reference Modell).4. Lean jako narzędzie rozwoju łańcucha dostaw
a. Twórcy i charakterystyka koncepcji produkcyjnych: Eli Whitney, Frederick W. Taylor, Henry Ford, Alfred P. Sloan aż do TPS.
b. Przyczyny powstania TPS.
c. Siedem źródeł strat w spojrzeniu Lean.
d. Identyfikacja strat.
e. Prezentacja Mapy Lean (innowacyjne wsparcie zrozumienia koncepcji Lean – graficznie zaprezentowane powiązania między narzędziami i metodami).
f. Co to jest „Value Stream” i kiedy go używać?
g. Identyfikacja strat.
h. Redukcja Lead Time i wpływ na czas zamrożenia kapitału w stanach magazynowych, produkcji w toku.
i. Definicja Kaizen i reguły postępowania.
– Dlaczego drobne usprawnienia są tak istotne?
– Właściciele procesu Kaizen i korzyści z uczestniczenia w nim.5. Prawidłowe metody identyfikacji przyczyn powstawania kosztów, przykład użycia rachunku kosztów działań – ABC (Activity Based Costing)
a. ABC jako metoda budowy rentowności firmy.
b. Prezentacja różnych „kluczy” i „nośników” dla rozliczenia kosztów.
c. Omówienie wad i zalet stosowania konkretnych „kluczy”.
Karierę zawodową rozpoczął w 1999 roku od realizacji projektów wdrożeniowych systemu klasy ERP – IFS. Później Project Manager zajmujący się wdrożeniami systemu SAP. Twórca sprawdzonej w praktyce metody analizy opłacalności i realizacji wdrożenia RFID w przedsiębiorstwie sektora FMCG funkcjonującym na rynku globalnym. Zawodowo prowadzi również tematy dostosowywania elementów metodyki oferowanej przez PMI® – do wymagań konkretnych przedsiębiorstw. Jest autorem wielu pomysłów usprawniających pracę Project Manager’a – rozwiązań informatycznych, dot. metod dokumentacji i komunikacji, jak i „czysto” organizacyjnych. Przynależy do PMI®, gdzie publikuje – oddział PMI® Monachium. Jest również członkiem Polskiego Towarzystwa Logistycznego. Autor wielu cykli dydaktycznych dla polskich i zagranicznych firm doradczo – szkoleniowych. Ma udokumentowaną z realizację w okresie trzynastu lat ponad 750’u usług doradczych i szkoleniowych. Od 1999 roku wiodący konsultant w zakresie zarządzania projektami, jak i logistyki. Prelegent i moderator na konferencjach krajowych, jak i prelegent na konferencjach międzynarodowych.Adam Łazarski, Mgr, MBA
Twórca sprawdzonej w praktyce metody analizy opłacalności i realizacji wdrożenia RFID w przedsiębiorstwie sektora FMCG funkcjonującym na rynku globalnym. Od siedemnastu lat zawodowo zajmuje się realizowaniem projektów reorganizacyjnych z zakresu zagadnień logistyki i planowania produkcji zgodnie z APICS®, tematyki Project Management zgodnie z PMBOK®, jak i Lean Manufacturing-Office.