Prawo pracy dla menedżerów finansowych i controllerów
Opis
Efektywne zarządzanie zespołem pracowników wymaga od menadżera praktycznej znajomości przepisów prawa pracy.
Już w trakcie pierwszej rozmowy rekrutacyjnej z kandydatem do pracy menadżer rozpoczyna stosowanie przepisów prawa pracy. W okresie zatrudnienia pracownika musi zaś stawić czoło takim zagadnieniom jak organizacja czasu pracy, premiowanie lub degradacja pracowników, ustalenie obiektywnych kryteriów oceny pracowniczej, udzielanie urlopów od pracy, nakładanie kar porządkowych, a także często podjęciu tej najtrudniejszej decyzji – o rozstaniu z pracownikiem (od przygotowania dokumentu wypowiedzenia, po udział w spotkaniu z pracownikiem).
Istotą szkolenia jest przedstawienie menadżerom narzędzi i rozwiązań prawnych umożliwiających im zarządzanie zespołem pracowników w sposób sprawny, uwzględniający cele zespołowe oraz potrzeby organizacji.
Szkolenie jest adresowane do osób zarządzających zespołem pracowników (niezależnie od wielkości zespołu pracowników, jak i samej organizacji), w szczególności dla:
Udział w szkoleniu z Prawa pracy dla menadżerów umożliwi menadżerowi nabycie praktycznej wiedzy i umiejętności związanych ze stosowaniem prawa pracy w jego bieżącej pracy związanej Znajomość narzędzi prawnych ułatwi menadżerowi organizowanie pracy pracowników oraz wpłynie pozytywnie na szybkość i efektywność podejmowanych przez niego decyzji Przygotowanie się w czasie szkolenia na trudne i niespodziewane problemy prawne związane z pracownikami zaoszczędzi menadżerowi czas w pracy przeznaczony na analizę problemu oraz zredukuje stres związany z konfrontacją z pracownikiem w sytuacjach konfliktowych w pracy. Wiedza nabyta podczas szkolenia przyczyni się do ograniczenia ryzyka ewentualnych sporów sądowych z pracownikiem.
z zarządzaniem pracownikami.
w sprawach pracowniczych.
Celem szkolenia jest nabycie wyłącznie praktycznej wiedzy i umiejętności związanych Należy przypomnieć, że: „Kto mówi językiem niezrozumiałym dla nikogo poza nim, nie mówi w ogóle. Mówić, to mówić do kogoś” (Hans Georg Gadamer). Język przepisów, a zwłaszcza język jakim posługują się prawnicy jest bardzo często niejasny Tym samym, celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom szkolenia wiedzy dotyczącej przepisów prawa pracy w przystępny i ciekawy sposób. Szkolenie ma charakter dynamiczny i jest skonstruowane tak, aby angażować uwagę uczestników, zachęcać ich do wymiany spostrzeżeń oraz pomysłów rozwiązań dotyczących przedstawianych przez trenera problemów prawnych (warsztaty, liczne ćwiczenia, scenki sytuacyjne i analiza tzw. case study etc.). W rezultacie uczestnicy szkolenia nabywają umiejętność radzenia sobie z takimi zagadnieniami w ich codziennej pracy.
ze stosowaniem prawa pracy.
i powoduje mętlik w głowie osób, które w swojej codziennej pracy mają styczność z zagadnieniami związanymi z szeroko pojętym prawem pracy.
a. definicja stosunku pracy – art. 22 Kodeksu pracy a. treść i forma umowy o pracę a. katalog umów o pracę a. zakres danych osobowych żądanych od kandydata do pracy a. podstawowe pojęcia (w tym pojęcie czasu pracy, doby pracowniczej, ewidencji czasu pracy) a. katalog kar porządkowych a. zasady i limity odpowiedzialności pracownika za szkodę wyrządzoną w mieniu pracodawcy; mieniu podmiotu trzeciego; w mieniu powierzonym. b. pojęcie działalności „konkurencyjnej” a. tzw. umowa lojalnościowa a. porozumienie stron a. tzw. urlop na żądanie
Wstęp do prawa pracy:
b. pojęcie „podporządkowania” (kierownictwo pracodawcy)
c. pojęcie „podporządkowania autonomicznego”Umowa o pracę, a umowy cywilnoprawne
b. umowa o pracę, a umowa o dzieło
c. umowa o pracę, a umowa zlecenieRodzaje umów o pracę
b. umowa na okres próbny – problemy praktyczne
c. umowa na czas określony – limit czasu trwania i liczby umów
d. umowa na czas nieokreślonyNawiązywanie stosunku pracy
b. przebieg rozmowy kwalifikacyjnej – pytania niedozwolone
c. tzw. background screening – zakres dopuszczalności
d. umowa przedwstępna w prawie pracy oraz list intencyjny – problemy praktyczneCzas pracy
b. podstawowe systemy czasu pracy i okresy rozliczeniowe (krótka charakterystyka);
c. godziny nadliczbowe (polecenie pracy w godzinach, rekompensata czasu pracy w godzinach nadliczbowych – czas wolny vs. wynagrodzenie z dodatkiem),
d. przerwy od pracy,
e. odpracowanie zwolnienia pracownika udzielonego w celu załatwienia spraw osobistych”, okresy rozliczeniowe,
f. praca zmianowa,
g. „ruchomy czas pracy” – zasady wprowadzenia
h. zwolnienia od pracy i nieobecność w pracyPodróże służbowe – problemy praktyczne
Monitoring pracy pracowników – prawne ramy działania pracodawcy, w tym w świetle RODO
Odpowiedzialność porządkowa
b. tryb nakładania kar porządkowychOdpowiedzialność materialna
Działalność konkurencyjna pracownika
c. umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania i po ustaniu stosunku pracyPodnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników
b. zwrot kosztów podnoszenia kwalifikacji przez pracownikaRozwiązanie stosunku pracy z inicjatywy Pracodawcy
b. wypowiedzenie umowy o pracę – forma oraz treść uzasadnienia
c. „dyscyplinarka”
d. rozwiązanie bez wypowiedzenia bez winy pracownika (długie L4);
e. likwidacja stanowiska pracy;
f. Pracowniczy Plan Naprawczy – najczęstsze błędyUrlopy wypoczynkowe
b. odwołanie/przerwanie/przesunięcie urlopu, a zwrot kosztów pracownikowiUprawnienia związane z rodzicielstwem – w kontekście efektywnej organizacji pracy przez menadżera
Radca prawny Ewelina Natalia Sikora
i firmy z kapitałem polskim z różnych branż, w tym firmy budowlane, logistyczne, farmaceutyczne, z dziedziny IT i wiele innych);