Program dyplomowy dla controllerów i finansistów – dowiedz się więcej!

Planowanie, zarządzanie i harmonogramowanie produkcji

Opis

Procesy produkcji funkcjonują w konkretnym środowisku logistycznym. Oznacza to, iż nie można zrozumieć zasad planowania i harmonogramowania produkcji bez poznania reguł zarządzania procesami przechodzącymi przez wiele działów, jak i wydawałoby się odrębne wąskie specjalizacje.

Globalizacja przysparza kolejnych wyzwań stąd tak istotne stają się zawarte w programie tematy dot. Lean lub TOC, zawierające w sobie narzędzia mające przyczynić się do dalszego rozwoju firmy.

Szkolenie przekazuje wiedze techniczną, jak realizować typowe prace planistyczne zgodnie z standardem MRPII, ułatwia zrozumienie wielu interakcji zachodzących na styku różnych działów, jak i wskazuje na konkretnych przykładach kierunki rozwoju „zderzając” ze sobą koncepcję Lean i TOC (teorii ograniczeń).

W trakcie szkolenia realizowane są dwa główne warsztaty mające na celu odpowiednio wykazanie wpływu poziomu komunikacji między partnerami gospodarczymi na jakość planowania, symulację środowisko produkcyjnego, jak i realizacji typowych zadań związanych z harmonogramowaniem produkcji.

Szkolenie adresowane jest do:

  • kierownictwa przedsiębiorstw (zarząd, dyrekcja, właściciele firm produkcyjnych)
  • kierowników produkcji
  • planistów
  • pozostałych osób uczestniczących w procesach logistycznych (technolodzy, konstruktorzy, zaopatrzeniowcy)
  • liderów zmian

Celem szkolenia jest:

  • przećwiczenie wykorzystania narzędzi planistycznych MRPII
  • poznanie zasad harmonogramowania produkcji
  • nabycie umiejętności usprawniania i optymalizacji procesów produkcyjnych (identyfikacja, analiza i mapowanie strumienia wartości – VSM)
  • zrozumienie jakie funkcje można pełnić w trakcie transformacji do „Lean przedsiębiorstwa
  • przedstawienie zasad przejścia od Push do Pull
  • zapoznanie się z możliwościami nowoczesnych narzędzia zarządzania produkcją
  • poznanie metod TOC (np. Drum Buffer Rope)
  • poznanie możliwości najnowszych technologii logistycznych wykorzystywanych do skracania LT (czasu realizacji operacji logistycznych) jak np. RFID

Planowanie, zarządzanie i harmonogramowanie produkcji

Program:

Dzień 1 (10:00 – 17:00)

  1. Wprowadzenie i zasady pomiaru efektywności przedsiębiorstwa produkcyjnego
    Zazębianie się procesów przepływu informacji, materiałów i pieniędzy pomiędzy współpracującymi ze sobą podmiotami. Wpływ jakości tych relacji na planowanie produkcji.
        a.    Wskaźnik OTP (Order to Payment Process).
        b.    „Wyniesienie ponad perspektywę mojego działu” i zrozumienie na przykładach przyczyn powstawania wewnątrz firmy sprzecznych celów. – warunki i przeszkody ustalania spójnych wewnętrznie działań firmy (warsztat pt. „Zmiany, zmiany, zmiany …”).
        c.    Zbieżność celów odrębnych podmiotów gospodarczych (przykłady).
         
  2. Zarządzanie zapasami
    Metody zarządzania poziomem zapasów i ich kształtowania w zależności od profilu produkcji i przyjętej strategii przedsiębiorstwa.
        a.    Podstawowe pojęcia w zarządzaniu zapasami.
        b.    Zapasy w procesie produkcyjnym.
        c.    Popyt zależny i niezależny – punkt rozdziału.
        d.    Zmienność popytu i czasu realizacji zamówienia.
        e.    Poziom obsługi klienta.
        f.    Wskaźniki – dostępne do obiecania – ATP i PAB (dostępność magazynowa).
        g.    Klasyfikacja ABC stanów magazynowych.
        h.    Zapas bezpieczeństwa – SS i zapas czasu
        i.    Czynniki kosztowe w zarządzaniu zapasami.
        j.    Metody składowania zapasów i kompletacji.
        k.    Zaprezentowanie nowoczesnych metod identyfikacji materiałowej. Prezentacja systemu RFID na przykładzie filmu przedstawiającego rozwiązania SAP i sieci Metro – „future store”. Prezentacja praktycznych przykładów wdrożeń RFID.
         
  3. Warsztat – symulacja harmonogramowania i przećwiczenie metod optymalizacji zdolności produkcyjnych
    Uczestnicy realizują w grupach symulację dotyczącą planowania produkcji w warunkach posiadania ograniczonych zdolności produkcyjnych. Zespoły rywalizują ze sobą w pozyskiwaniu zleceń i ofert, jak i minimalizowaniu kosztów celem uzyskania korzystnego dla siebie wyniku ekonomicznego. Gra pozwala zrozumieć zależność między budową struktur materiałowych, marszrutami, szybkością narastania wartości dodanej w procesie produkcji, czasami realizacji poszczególnych etapów produkcji, a decyzjami dotyczącymi określania właściwych poziomów stanów magazynowych. Gra umożliwia również poznanie zasad podejmowania decyzji „make or buy”. Grupa uzyskująca wynik lepszy od prowadzącego zajęcia otrzymuje nagrodę.
         
  4. Warsztat – zarządzanie procesami produkcyjnymi w oparciu o Beer Game
    Przeprowadzenie symulacji Beer Game (gra opracowana na MIT stanowiąca warsztat dla całej grupy. Dane przetwarzane i prezentowane w oparciu o dostarczone rozwiązanie informatyczne) dla wykazania, jak przepływ informacji wpływa na łączny koszt funkcjonowania współpracujących działów i przedsiębiorstw.
        a.    Prezentacja zasad gry i przeprowadzenie symulacji.
        b.    Zrozumienie relacji pomiędzy poszczególnymi elementami łańcucha logistycznego („walka” poszczególnych podmiotów).
        c.    Pomiar kosztów nieefektywnego funkcjonowania łańcucha.
        d.    Agregacja wyników i ich obróbka statystyczna (wykładowca realizuje to zadanie po godzinach warsztatów) – prezentacja w kolejnym dniu szkolenia.

Dzień 2 (09:00 – 15:30)

  1. Prezentacja wyników Beer Game – dyskusja
        a.    Zaprezentowanie tzw. „Bullwhip Effect” powodującego nieregularne wzrosty i spadki obciążenia, jak i zapasów magazynowych poszczególnych jednostek wytwórczych w przedsiębiorstwie, jak i w zewnętrznym łańcuchu logistycznym.
        b.    Identyfikacja czynników podnoszących koszty.
        c.    Zaproponowanie rozwiązań mających podnieść efektywność wewnętrznych, jak i zewnętrznych łańcuchów logistycznych.
        d.    Wskazówki dla sterowania i planowania zapasów w obszarze łańcucha wewnętrznego, jak i zewnętrznego.
         
  2. Prezentacja wyników symulacji – dyskusja
    Podsumowanie wyników symulacji i zaprezentowanie najlepszych praktyk w harmonogramowaniu.
         
  3. Planowanie zasobów produkcyjnych MRPII (planowania zasobów produkcyjnych)
    Planowanie zasobów produkcyjnych w oparciu o rozwiązania zawarte w standardach APICS® i REFA®. Zaprezentowanie różnych metod planowania produkcji w zależności od relacji wolumenu produkcji i różnorodności produkowanych indeksów materiałowych, jak i założonej dostępności zdolności produkcyjnych. Wszystkie tematy zawierają ćwiczenia ułatwiające zrozumienie zagadnień, jak i konkretne przykłady.
        a.    Klasyfikacja procesów wytwórczych.
        b.    Przyporządkowanie własnego przedsiębiorstwa do wybranego rodzaju procesu/ów produkcyjnego/ych.
        c.    Planowanie popytu.
        –    Popyt utracony.
        –    Rozwiązanie DRP.
        –    Horyzont planistyczny.
        –    Plan operacji i sprzedaży – SOP. Unikanie konfliktów między działami firmy przez SOP i wykorzystanie go jako narzędzia łączącego procesy planowania różnych działów.
        –    Zasady definiowania rodzin produktów.
        –    Plan produkcji – PP dla głównych rodzin produktów.
        d.    Główny harmonogram produkcji – MPS. Zadania MPS w zależności od profilu produkcji. Finalny harmonogram montażu – FAS.
        –    MPS jako narzędzie zarządzania poziomem obsługi klienta.
        –    Weryfikacja odchylenia między MPS, a prognozą popytu.
        –    Dwupoziomowy MPS – planowania produkcji wyrobów gotowych i półwyrobów.
        –    Przedstawienie relacji MPS – FAS.
        e.    Planowanie potrzeb materiałowych – MRP.
        –    Zarządzanie wielkością partii.
        –    Dane niezbędne dla uruchomienia MRP i częstotliwość planowania.
        –    Produkty kalkulacji MRP i współpraca z działem zakupów.
        f.    Planowanie zdolności produkcyjnych – CRP. Zaprezentowanie pełnego modelu kalkulacji CRP.
        –    Gniazdo produkcyjne/ linia produkcyjna i charakteryzujące je dane.
        –    Marszruty, scenariusze realizacji.
        g.    Harmonogramowanie i realizacja (zarządzanie procesem produkcyjnym).
        –    Harmonogramowanie, a jedna z trzech głównych strategii produkcyjnych.
        –    Metody harmonogramowania wprzód/ wstecz/ na punkt centralny – CPS.
        –    Przykładowe algorytmy harmonogramowania przy ograniczonych zdolnościach.
        –    Ewidencjonowanie zleceń produkcyjnych.
        –    Monitorowanie zaawansowania produkcji (karty pracy).
         
  4. Teoria ograniczeń – TOC i Goldratt.
    Praktyczne zastosowania teorii ograniczeń w identyfikacji „wąskich gardeł” produkcyjnych. Metody podporządkowania organizacji firmy „wąskiemu gardłu”.
        a.    Wpływ wąskiego gardła na kierunek harmonogramowania zleceń.
        b.    Przykład wykorzystanie TOC i OPT w praktyce bezpośredniej sprzedaży zdolności produkcyjnych klientom.
        c.    Metoda Drum Buffer Rope.
         
  5. Wprowadzenie do Lean Manufacturing.
    Historia rozwoju koncepcji Lean w oparciu o Toyota Production System.
        a.    Twórcy i charakterystyka koncepcji produkcyjnych: Eli Whitney, Frederick W. Taylor, Henry Ford, Alfred P. Sloan aż do TPS.
        b.    Przyczyny powstania TPS.
        c.    Siedem źródeł strat w spojrzeniu Lean.
        d.    Identyfikacja strat

Adam Łazarski MBA

Twórca sprawdzonej w praktyce metody analizy opłacalności i realizacji wdrożenia RFID w przedsiębiorstwie sektora FMCG funkcjonującym na rynku globalnym. Od siedemnastu lat zawodowo zajmuje się realizowaniem projektów reorganizacyjnych z zakresu zagadnień logistyki i planowania produkcji zgodnie z APICS®, tematyki Project Management zgodnie z PMBOK®, jak i Lean Manufacturing-Office.

Karierę zawodową rozpoczął w 1999 roku od realizacji projektów wdrożeniowych systemu klasy ERP – IFS. Później Project Manager zajmujący się wdrożeniami systemu SAP. Twórca sprawdzonej w praktyce metody analizy opłacalności i realizacji wdrożenia RFID w przedsiębiorstwie sektora FMCG funkcjonującym na rynku globalnym. Zawodowo prowadzi również tematy dostosowywania elementów metodyki oferowanej przez PMI® – do wymagań konkretnych przedsiębiorstw. Jest autorem wielu pomysłów usprawniających pracę Project Manager’a – rozwiązań informatycznych, dot. metod dokumentacji i komunikacji, jak i „czysto” organizacyjnych.
Przynależy do PMI®, gdzie publikuje – oddział PMI® Monachium. Jest również członkiem Polskiego Towarzystwa Logistycznego. Autor wielu cykli dydaktycznych dla polskich i zagranicznych firm doradczo – szkoleniowych. Ma udokumentowaną z realizację w okresie trzynastu lat ponad 750’u usług doradczych i szkoleniowych. Od 1999 roku wiodący konsultant w zakresie zarządzania projektami, jak i logistyki. Prelegent i moderator na konferencjach krajowych, jak i prelegent na konferencjach międzynarodowych.