Zarządzanie procesowe i mapowanie procesów logistycznych
Opis
Dotychczas najczęściej stosowaną metodą opisu przedsiębiorstwa jest schemat organizacyjny pokazujący firmę w ujęciu pionowym i statycznym, tymczasem procesy logistyczne są dynamiczne i przecinają w poprzek strukturę organizacyjną.
Zarządzanie procesowe to kluczowa umiejętność „zarządzania białymi przestrzeniami” pomiędzy strukturą organizacyjną.
Zadaniem szkolenia jest przekazanie menedżerom kompetencji w zakresie precyzyjnego identyfikowania i projektowania procesów z wykorzystaniem popularnych technik mapowania procesów i zarządzania procesowego.
Szkolenie adresowane jest do:
W trakcie szkolenia zaprezentowane zostaną praktyczne doświadczenia prelegenta z kierowania i uczestnictwa w kilkudziesięciu analizach procesów logistycznych, następujących przedsiębiorstw: TP S.A., Wavin Metalplast-Buk, PKO BP, , Nadwiślanka, StarFoods, Centrostal Gdańsk, Interchem, El-Centrum, Kujawska Fabryka Manometrów.
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznych umiejętności i wiedzy z zakresu:
Program: 1. Wprowadzenie do zarządzania procesowego w logistyce 1. Mapowanie procesów i analiza procesowa Podsumowanie i dyskusjaZarządzanie procesowe i mapowanie procesów logistycznych
Dzień 1 (10:00 – 17:00)
a. Strategie logistyczne a podejście procesowe w zarządzaniu.
b. Systemowe ujęcie organizacji;
c. Definicja procesu biznesowego;
2. Działanie – podstawa podejścia procesowego
a. Jak opisać działania logistyczne? – Model Działania;
b. Elementy działania
c. Mierniki efektywności procesów i działań logistycznych;
d. Kategoryzacja i hierarchia działań logistycznych;
e. Dekompozycja procesów logistycznych przedsiębiorstw.
3. Identyfikacja i mapowanie procesów logistycznych – Ćwiczenie praktyczne nr 1
a. Utworzenie mapy procesów głównych przedsiębiorstwa;
b. Dekompozycja i mapowanie procesów logistycznych przedsiębiorstwa;
c. Podsumowanie i dyskusja dotycząca zalet i wad mapowania procesów.
4. Kalkulacja kosztów działań
a. Kalkulacja kosztów działań
b. Zasobowe ujęcie kosztów a wycena kosztów działańDzień 2 (09:00 – 15:30)
a. Analiza procesowa;
b. Istota mapowania procesów logistycznych;
c. Metody odgórna i oddolna identyfikacji procesów logistycznych;
d. Standardy mapowania procesów;
e. Inne standardy mapowania procesów.
2. Parametryzacja i pomiar procesów logistycznych – Ćwiczenie praktyczne nr 2
a. Wykonanie kart opisu procesów i poszczególnych działań logistycznych;
b. Identyfikacja klientów, mierników efektywności, czynników kosztótwórczych, wyzwalaczy i innych parametrów działań;
c. Wykonanie projektu systemu pomiaru kosztów i efektywności procesów;
d. Podsumowanie i dyskusja
3. Ciągłe doskonalenie organizacji – Continuous Improvement
a. Koncepcja Ciągłego Doskonalenia (CI);
b. Eliminacja zbędnych działań;
c. Uprawnianie procesów podstawowych;
d. Zarządzanie czynnikami kosztotwórczymi;
Dr Tomasz M. Zieliński, Prezes Zarządu ABC Akademia Sp. z o.o.
w przedsiębiorstwach takich jak: ENERGA OBRÓT, ELECTROLUX, FIRSTDATA POLAND (POLCARD), SPOMLEK, KUPIEC, CERAMIKA TUBĄDZIN, GÓRNOŚLĄSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO WODOCIĄGÓW, JURAJSKA, BALCERZAK, VISOTEC SOCHA i szereg innych