Zarządzanie i optymalizacja kosztów procesów transportowych – jak skutecznie zarządzać kosztami działalności transportowej
Opis
Szkolenie oparte jest na doświadczeniach wdrożeniowych zasobowo-procesowego rachunku kosztów w kilkudziesięciu przedsiębiorstwach transportowych oraz przedsiębiorstwach logistycznych, produkcyjnych, usługowych i handlowych, w których koszty transportowych stanowią istotną część ponoszonych kosztów.
Szkolenie łączy ze sobą aspekty wykładu z aktywnym udziałem uczestników podczas realizowanego Case Study. Celem części teoretycznej jest wprowadzenie uczestników w tematykę nowoczesnego podejścia do zarządzania kosztami zasobów i procesów transportowych. Cechą charakterystyczną szkolenia jest wykorzystanie metody Learning by design. Podczas praktycznej części uczestnicy zmierzą się z problemami występującymi w przedsiębiorstwie transportowym TRANS S.A..
Przykłady bazujące na doświadczeniach wdrożeniowych wykazują wady tradycyjnego podejścia do rachunku kosztów w obszarze transportu. W trakcie Case Study uczestnicy podzieleni na kilka grup projektują zasobowo-procesowy rachunek kosztów, który zakłada modelowanie organizacji w sposób odzwierciedlający przyczynowo-skutkowe relacje zachodzące między:
- zasobami przedsiębiorstwa transportowego np. kierowcy, spedytorzy, środki transportu, punkty przeładunkowe.
- procesami transportowymi realizowanymi w przedsiębiorstwie np. organizowanie transportu, transport pełnopojazdowy, transport drobnicowy, transport specjalistyczny, załadunek dostaw, rozładunek dostaw, monitoring / śledzenie zleceń transportowych.
- zasobami i procesami pomocniczej działalności transportowej:
- zasoby współdzielone np. systemy informatyczne, mechanicy.
- procesy wpierające np. remontowanie / przeglądy okresowe środków transportu, administrowanie systemami informatycznymi.
- usługami transportowymi realizowanymi przez firmy zewnętrze np. poszczególne rodzaje transportu, spedycja.
- realizowanymi kontraktami transportowymi, spedycyjnymi.
Szkolenie adresowane jest do:
Zdobądź przewagę konkurencyjną dostarczając Swojej organizacji wiarygodnych i łatwo weryfikowalnych danych wpierających optymalizowanie:
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznych umiejętności projektowania rachunku kosztów, którego zadaniem jest dostarczenie wiarygodnych informacji wspierających podejmowanie decyzji w zakresie: Ideą szkolenia jest przekazanie wiedzy za pomocą przykładów pochodzących z opracowanego Case Study, aby jak najlepiej przygotować i przekonać uczestników do zmiany sposobu zarządzania kosztami transportu poprzez zmianę podejścia do rachunku kosztów. Cechą charakterystyczną szkolenia jest możliwość odniesienia Case Study i przekazywanych treści do sytuacji z jakimi uczestnicy spotykają się na co dzień w Swoich organizacjach.
Cześć wykładowa – 0,5 pierwszego dnia szkolenia Międzynarodowa Federacja Księgowych (International Federation of Accountants – IFAC) w 2009 roku opublikowała Model 12 Poziomów Dojrzałości Rachunku Kosztów, którego celem jest ocena stopnia zaawansowania posiadanego rachunku kosztów. Podczas zajęć model wykorzystywany jest do oceny przydatności i jakości informacji finansowych i operacyjnych generowanych przez różne koncepcje rachunku kosztów o zasobach i procesach transportowych. Uczestnicy mają możliwość oceny na jakim poziomie znajduje się rachunek kosztów stosowany w ich organizacjach oraz jaki potencjał informacyjnych oferują nowoczesne koncepcje rachunku kosztów. Sposób przedstawiania menedżerom informacji o kosztach transportu ma znaczenie. W nowoczesnych koncepcjach rachunku kosztów nie chodzi wyłącznie o samo policzenie kosztów transportu, ale również zaprezentowanie informacji wynikowych w sposób zwiększający skuteczność podejmowanych decyzji. Przedstawianie informacji kosztowych w ujęciu posiadanych zasobów transportowych oraz wykonywanych przez te zasoby procesów i działań transportowych w sposób automatyczny kieruje menedżerów do myślenia w kategoriach usprawnień, a nie wyłącznie cięcia kosztów. Wykorzystanie zasobowo-procesowego rachunku kosztów sprawia, że w przedsiębiorstwie pojawia się wiarygodna i transparentna informacja zarówno o kosztach zasobów, jak i procesów transportowych. Cześć praktyczna / ćwiczeniowa – 1,5 dnia Współcześni menedżerowie stają przed zadaniem dopasowania poziomu dostępności oraz kosztów posiadanych zasobów transportowych do rozmiarów prowadzonej działalności. W nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstwach rachunek kosztów jest narzędziem wspomagającym menedżerów wiarygodnymi danymi kosztowymi i operacyjnymi. Odpowiednio szczegółowa informacja o kosztach i dostępności posiadanych zasobów transportowych jest podstawą do bardziej precyzyjnego planowania zapotrzebowania na zasoby oraz budżetowania ich stawek kosztowych. Rzetelna wycena zasobów transportowych przedsiębiorstwa warunkuje prawidłowe określenie kosztów transportowych obsługi klientów, co przekłada się na decyzje o opłacalności realizacji kontraktów transportowych. Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: o grup pracowniczych (np. kierowców, spedytorów), o środków transportu, o usług obcych transportowych i spedycyjnych. Wiarygodna wycena procesów transportowych w połączeniu z możliwością monitorowania skutków wprowadzonych zmian wspiera menedżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących optymalizacji działalności i usprawnień procesów transportowych. Coraz częściej menedżerowie stawiają cele na poziomie realizowanych operacji transportowych, aby poznać korzyści i konsekwencje finansowe wynikające ze zmiany sposobu wykonywania procesów transportowych. Identyfikacja i prawidłowa wycena operacji transportowych oraz zależności występującymi między zasobami wykonującymi te operacie zwiększa efektywność wdrożenia Lean Logistics i ułatwia opracowanie oraz realizacje strategii outsourcingu procesów transportowych. Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: Jak przyczynowo-skutkowo rozliczyć koszty procesów transportowych (np. organizacja transportu własnego i obcego, transport pełnopojazdowy i drobnica), aby odzwierciedlić zróżnicowanie obsługi transportowej klientów? Prawidłowa wycena zasobów, procesów i kontraktów transportowych wymaga przyczynowo-skutkowego rozliczenia kosztów transportowej działalności pomocniczej. W efekcie menedżerowie dysponują informacją o pełnych kosztach zasobów i procesów transportowych oraz otrzymują dane wspierające podejmowanie decyzji Make or buy w zakresie zarządzania kosztami utrzymania ruchu oraz obsługi informatycznej w obszarze transportu. Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: