Zarządzanie i optymalizacja kosztów procesów logistycznych – jak skutecznie zarządzać kosztami logistyki
Opis
Coraz większy stopień informatyzacji przedsiębiorstw oraz dostęp do szczegółowych informacji operacyjnych i finansowych sprawia, że przedsiębiorstwa zaczynają prowadzić co raz bardziej szczegółowe przyczynowo-skutkowe rachunki kosztów.
Zobacz jako to robią najlepsi!
Przedstawiany na szkoleniu zasobowo-procesowy rachunek kosztów (ZPRK) wpisuje się w najnowszy nurt światowych badań nad rachunkiem kosztów, gdzie istotą jest integracja założeń niemieckiego rachunku Grenzplankostenrechnung (GPK) i amerykańskiego activity based costing (ABC) w ramach jednego, zaawansowanego zasobowo-procesowego rachunku kosztów.
Koncepcja ZPRK to połączenie szczegółowej informacji o zasobach, ich kosztach i wykorzystaniu z informacją na temat kosztów oraz efektywności działań i procesów w sposób zapewniający przyczynowo-skutkowe rozliczanie kosztów oraz wysokie walory interpretacyjne informacji wynikowej. Aktualnie, zasobowo-procesowe podejście do rachunku kosztów rekomendowane jest przez uznane stowarzyszenia księgowych, autorytety finansów oraz wiodące organizacje controllerów (Institute of Management Accountants – IMA), księgowych (Międzynarodowa Federacja Księgowych (International Federation of Accountants – IFAC)) i przedsiębiorstw (Consortium of Advanced Management International (CAM-I )).
Szkolenie oparte jest na doświadczeniach wdrożeniowych zasobowo-procesowego rachunku kosztów w kilkudziesięciu przedsiębiorstwach logistycznych oraz przedsiębiorstwach produkcyjnych, usługowych i handlowych, w których koszty logistyki stanowią istotną część ponoszonych kosztów.
Szkolenie łączy ze sobą aspekty wykładu z aktywnym udziałem uczestników podczas realizowanego Case Study. Celem części teoretycznej jest wprowadzenie uczestników w tematykę nowoczesnego podejścia do zarządzania kosztami zasobów i procesów logistycznych. Cechą charakterystyczną szkolenia jest wykorzystanie metody Learning by design. Podczas praktycznej części uczestnicy zmierzą się z problemami występującymi w przedsiębiorstwie logistyczno-usługowym LOGIS S.A.
Przykłady bazujące na doświadczeniach wdrożeniowych wykazują wady tradycyjnego podejścia do rachunku kosztów w obszarze logistyki. W trakcie Case Study uczestnicy podzieleni na kilka grup projektują zasobowo-procesowy rachunek kosztów, który zakłada modelowanie organizacji w sposób odzwierciedlający przyczynowo-skutkowe relacje zachodzące między:
- zasobami logistycznymi przedsiębiorstwa np. pracownicy magazynowi, hale magazynowe, wózki widłowe, środku transportu,
- procesami logistycznymi realizowanymi w przedsiębiorstwie np. magazynowanie, przyjmowanie dostaw, transport wewnętrznych i zewnętrzny.
- zasobami i procesami pomocniczej działalności logistycznej:
- zasoby współdzielone np. energia elektryczna, pracownicy służb utrzymania ruchu,
- procesy wpierające np. remontowanie wózków widłowych, przeglądy okresowe regałów magazynowych.
- usługami logistycznymi realizowanymi przez firmy zewnętrze np. magazynowanie, transport,
- realizowanymi kontraktami logistycznymi, produkowanymi produktami i świadczonymi usługami.
Zdobądź przewagę konkurencyjną dostarczając swojej organizacji wiarygodnych i łatwo weryfikowalnych danych wpierających optymalizowanie:
- poziomu kosztów i wykorzystania zasobów logistycznych,
- poziomu kosztów i efektywności realizowanych procesów logistycznych,
- rentowności realizowanych kontraktów logistycznych,
- rentowności oferowanych produktów i usług poprzez optymalizację rentowności działalności logistycznej przedsiębiorstwa.
1. Menedżerowie LogistykiSzkolenie adresowane jest do:
Grupy docelowe szkolenia:
2. Menedżerowie i Kierownicy Magazynów
3. Menedżerowie i Kierownicy Działu Transportu
4. Menedżerowie i Kierownicy Działu Zakupów
5. Menedżerowie i Kierownicy Działu Zaopatrzenia
6. Pracownicy Działów Controllingu
7. Pracownicy Działu Księgowości
Dynamiczne zmiany w otoczeniu wywołane rozwojem technologii i informatyzacji, rosnącymi wymaganiami klientów i wysoką konkurencją tworzą zapotrzebowanie na precyzyjne i wiarygodne informacje zasobach i procesach logistycznych realizowanych w przedsiębiorstwie. Tradycyjne rachunki kosztów opracowane na początku XX wieku nie są w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez współczesne realia. Zaprojektuj rachunek kosztów odzwierciedlający sposób funkcjonowania Twojej organizacji. Zdobądź przewagę konkurencyjną i zarządzaj na podstawie wiarygodnych i łatwo weryfikowalnych informacji, które staną się podstawą do: Za pomocą Case Study przedsiębiorstwa logistycznego LOGIS S.A. poznaj zasady projektowania nowoczesnych rachunków kosztów w obszarze logistyki, rekomendowanych przez największe na świecie organizacje controllerów i księgowych. Wykorzystaj doświadczenia wdrożeniowe trenera i poznaj alternatywne rozwiązania konkretnych zagadnień oraz dobre praktyki stosowane obecnie w zakresie zarządzania kosztami logistyki.
Learning by design
Szkolenie zainspiruje Cię do zmiany obecnego podejścia do zarządzania kosztami w obszarze logistyki i zaprojektowania rachunku kosztów, który dostarczy informacji o:
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznych umiejętności projektowania rachunku kosztów, którego zadaniem jest dostarczenie wiarygodnych informacji wspierających podejmowanie decyzji w zakresie: Ideą szkolenia jest przekazanie wiedzy za pomocą przykładów pochodzących z opracowanego Case Study, aby jak najlepiej przygotować i przekonać uczestników do zmiany sposobu zarządzania kosztami logistyki poprzez zmianę podejścia do rachunku kosztów. Cechą charakterystyczną szkolenia jest możliwość odniesienia Case Study i przekazywanych treści do sytuacji z jakimi uczestnicy spotykają się na co dzień w swoich organizacjach.
Międzynarodowa Federacja Księgowych (International Federation of Accountants – IFAC) w 2009 roku opublikowała Model 12 Poziomów Dojrzałości Rachunku Kosztów, którego celem jest ocena stopnia zaawansowania posiadanego rachunku kosztów. Podczas zajęć model wykorzystywany jest do oceny przydatności i jakości informacji finansowych i operacyjnych generowanych przez różne koncepcje rachunku kosztów o zasobach i procesach logistycznych. Uczestnicy mają możliwość oceny na jakim poziomie znajduje się rachunek kosztów stosowany w ich organizacjach oraz jaki potencjał informacyjnych oferują nowe nowoczesne koncepcje rachunku kosztów. Sposób przedstawiania menedżerom informacji o kosztach logistyki ma znaczenie. W nowoczesnych koncepcjach rachunku kosztów nie chodzi wyłącznie o samo policzenie kosztów logistyki, ale również zaprezentowanie informacji wynikowych w sposób zwiększający skuteczność podejmowanych decyzji. Przedstawianie informacji kosztowych w ujęciu posiadanych zasobów logistycznych oraz wykonywanych przez te zasoby procesów i działań logistycznych w sposób automatyczny kieruje menedżerów do myślenia w kategoriach usprawnień, a nie wyłącznie cięcia kosztów. Wykorzystanie zasobowo-procesowego rachunku kosztów sprawia, że w przedsiębiorstwie pojawia się wiarygodna i transparentna informacja zarówno o kosztach zasobów, jak i procesów logistycznych. Współcześni menedżerowie stają przed zadaniem dopasowania poziomu dostępności oraz kosztów posiadanych zasobów logistycznych do rozmiarów prowadzonej działalności. W nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstwach rachunek kosztów jest narzędziem wspomagającym menedżerów wiarygodnymi danymi kosztowymi i operacyjnymi. Odpowiednio szczegółowa informacja o kosztach i dostępności posiadanych zasobów logistycznych jest podstawą do bardziej precyzyjnego planowania zapotrzebowania na zasoby oraz budżetowania ich stawek kosztowych. Rzetelna wycena zasobów logistycznych przedsiębiorstwa warunkuje prawidłowe określenie kosztów logistycznej obsługi klientów, co przekłada się na decyzje o opłacalności realizacji kontraktów logistycznych. Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: Wiarygodna wycena procesów logistycznych w połączeniu z możliwością monitorowania skutków wprowadzonych zmian wspiera menedżerów w podejmowaniu decyzji dotyczących optymalizacji działalności i usprawnień procesów logistycznych. Coraz częściej menedżerowie stawiają cele na poziomie realizowanych operacji logistycznych, aby poznać korzyści i konsekwencje finansowe wynikające ze zmiany sposobu wykonywania procesów logistycznych. Identyfikacja i prawidłowa wycena operacji logistycznych oraz zależności występującymi między zasobami wykonującymi te operacie zwiększa efektywność wdrożenia Lean Logistics i ułatwia opracowanie oraz realizacje strategii outsourcingu procesów logistycznych. Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: Prawidłowa wycena zasobów, procesów i kontraktów logistycznych wymaga przyczynowo-skutkowego rozliczenia kosztów logistycznej działalności pomocniczej. W efekcie menedżerowie dysponują informacją o pełnych kosztach zasobów i procesów logistycznych oraz otrzymują dane wspierające podejmowanie decyzji Make or buy w zakresie zarządzania kosztami utrzymania ruchu w obszarze logistyki. Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania: Podczas Case Study uczestnicy poznają odpowiedzi na pytania:1. Model 12 Poziomów Dojrzałości Rachunku Kosztów (IFAC) a zarządzanie kosztami logistyki (Logistics Costing)
2. Istota zasobowo-procesowego rachunku kosztów w logistyce
3. Case: projektowanie zasobowego układu kosztów działalności logistycznej
4. Case: projektowanie procesowego układu kosztów działalności logistycznej
5. Case: projektowanie rozliczenia kosztów logistycznej działalności pomocniczej
6. Case: określanie potencjałów dla zasobów logistycznych (potencjalnych zdolności wytwórczych).
7. Podsumowanie
Norbert Kołodziejczak, konsultant ABC Akademia